Niina kirjoittaa: Ranskassa oppi paljon mm. ranskan kieltä, leivontaa ja konditoriatöiden tekemistä. Matka oli erittäin mukava ja mielenkiintoinen. Siellä oli paljon ihania liikkeitä mistä löysin mm. soppalusikoita ja -kulhoja. Ikävää oli se että välillä toisilla meni hermot toisiin ihmisiin matkan aikana, eli ehkä siinä suhteessa 1 viikko olisi riittänyt mutta paikkojen kiertelyyn se aika ei olisi riittänyt, mutta olen iloinen että olimme siellä sen 1 viikon 5 päivää, koska ei siellä kuitenkaan kukaan ruvennut pahemmin hermostumaan toiseen henkilöön. Ja henkilöllä tarkoitan oppilasta. Mutta menisin mielelläni siis vielä uudestaan. Yllättäen tykästyin ranskalaiseen tapaan valmistaa jauheliha pihvejä, eli pihvi oli sisältä täysin raaka. Myös muut pihvit valmistettiin samoin, mutta tykkäsin eniten jauhelihapihvistä. Tai ainakin Val de Reuil koulun jauhelihapihvistä.

Pake kirjoittaa: Ranskan matkan kokemukset oli todella opettavaisia. Lainaan hiukan Niina tässä; lyhyempikin aika olisi riittänyt paikkojen kiertelyyn eikä välillä olisi ollut hermo kireellä, joka sitten vaikuttaa kaikkiin. Opin myös ymmärtämään paremmin ranskankieltä ja englanninkielen taitoa sain myös parannettua puhumis-osalta.

Se vaan hiukan ihmetyttää että Suomessa koulussa on sääntönä, tai mulle ainakin opetettu että se mitä otat sen syöt, niin ranskassa saa heittää ruokaa pois, jos ei jaksa tai ei pidä syömästään ruuasta. Sekin kyllä ihmetyttää että ranskalaiset syövät todella raskaita aterioita ja silti pysyvät todella hoikkina. Sekin tuli opittua että kauppaan mennessä tervehditään myyjää.

Tykkäsin todella paljon ranskalaisesta opetustyylistä ! Koska kaikki tekivät samaa hommaa, niin sen oppi parhaiten ja opettajallakaan ei varmaan mennyt pää sekaisin, kun taas täällä Suomessa oppilaat tekevät jokainen eri hommaa :)

Ranskalaiset pojat käyttää yhtä paljon geeliä, kuin minä lakkaa.:D No ei, vitsi vitsi. Mutta kyllä täytyy sanoa että oli kiva katella jätkiä jotka piti ittensä siistin näkösenä.

Vielä muutama rivi matkajännityksestä. Eniten mua ehkä jännitti se, kun meille kerrottiin että ranskassa on paljon taskuvarkaita. Kokoajan jännitin että millon semmonen kaveri iskee meidän porukan, onneksi kuitenkin saimme olla rauhassa taskuvarkailta. Lentä'minen ei matkan alkupuolella jännittänyt ollenkaan, mutta kun laskeuduimme Ranskan maalle, niin korvani olivat lukossa ja kipeät pari päivää. Takaisin päin tullessa lentokoneen moottori piti ihmeellistä ääntä, ihan kuin sammuisi kesken, sain jännittää että millon moottori lopettaa käymisen ja pakko laskeudumme jonnekkin tuntemattomaan paikkaan !

No, tuokaan jännityksen tuottama kuvitelma ei käynyt toteen. :) Selvisimme lennosta hengissä ja korvani eivät takaisin päin lennossa tulleet kipeiksi, ovat vieläkin pikkaisen lukossa.

Noora kertoo:

Ennen matkaa oli aika paljon paperihommia ja Hellevin kanssa tehtiin luokan kanssa yhteiset, jotkut tietokansiot. Vai mikä niitten nimi nyt olikaan.

Tietysti jäykkäkouristus, matkavakuutus, passi ja eu-sairaanhoitokortti piti olla voimassa. Itseni piti hankkii kaikki muut paitsi rokotusta. Lisäksi maitohappobakteerit oli hyvä olla mukana. Ja jos multa kysytään niin käsidesi ja kosteuspyyhkeet ovat tarpeen:)

Kielen ja kulttuurin opetusta huoltivat Hellevi ja Merja Vuori kiitoksia heille siitä! Hannu muisti aina kysyy, jokos tämä paperi ja todistus oli hankittu. Tietysti niistäkin otettiin kopiot, jos sattuis vaikka, passi häviämään matkalla, jotta pääsee kotiin. Hannulle iso kiitos matkanjärjestämisestä.

Ranskassa tuli yllätyksenä poikien tyyli pukeutua kouluun ja tuntui, että pojat käyttivät enemmän geeliä, mitä tytöt käyttäisivät hiuslakkaa. Tai sit se johtu näistä Suomineidoista, jotka saapuivat Ranskaa, se poikien geelinkäyttö;)

Opettajaa ei koskaan kutsuttu nimellä vaan herraksi tai rouvaksi. Mutta sellainen moka kävi, että emme käyttäneet puhuttelussa nimeä Madame Riot vaan puhuttelimme häntä Martineksi ja samoin emme käyttäneet muotoa Monsieur Jamet vaan Mäel.

Matka oli elämyksiä ja kokemuksia täynä ja voitin itseni Eiffeltorniin mentyä!

Se mitä haluisin ottaa mallia ranskalaisista olisi se, että jokainen oppilas tekisi samaa työtä, vaihe vaiheelta opettja näyttäisi, sen yhteisesti koko luokalle. Oppilaat kunnioittais opettajaa enemmän, eikä laittaisi vastaan. Mitä opettaja sanoo. Heti tunnin alussa oppilaat tervehtisi kunnolla toinen toisiaan.

Ranskalaiset junat olis kiva kans saada suomeen, mutta ei tarttis niin kovaa ajaa.

Ranska on shoppailun paratiisi vaikka mennessä oli kotona punnittuna matkalaukku 17,9kg kentällä 20,9 kg ja pois päin laukku painoi 32,5kg. Ranska on shoppailijan paratiisi ja se voi jäädäkkin sinne. On kiva palata maahan, josta kaipaa, jotain! Mutta jonakin päivänä mä haen sieltä vaaleanpunaisen pesukoneen ellei se tule Suomeen. Se oli vielä hyvän mallinen kun ylhäällä oli käsipyykille oma allas.

Toivoisin, että jokaisella oppilaalla olisi mahdollisuus tutustua Ranskalaiseen leipuri kulttuuriin! Yli 6h vanhaa patonkia ei syöty, Leipä piti olla tuoretta ja maukasta!

Reeli kirjoittaa: Tosi kivaa oli olla Ranskas ja sain tutustua muihin ihmisiin. Konditoriassa oli kiva olla ja olisin halunnut myös päästä leipomoon, mutta valitettavasti tällä kertaa en päässyt. Tästä matkasta kyllä oppi kaikenlaista asioita esim. miten voi pitää hauskaa muiden kanssa vaikka ei ole yhteistä kieltä ja miten marsipaanist tehdään norsu. Matka meni onnistu hyvin ja voisin mennä uudestaan tällaiselle matkalle, kokemus oli hyvä. Ranska on kaunis paikka ja nähtävää oli, etenkin Pariisissa.

Lea kirjoittaa: minusta matka oli tosi kiva jännitti vaan lentää kun en ollut aikaisemmin ollut koneessa tai missään ulkomailla niin oli tämäkin uusi kokemus.Tykkäsin kovasti olla siellä koululla ja niihin ruoka aikoihin alkoi myös tuttumaan.Oli kiva käydä kiertelemässä raskaa ja tutustua siihen ihanaan maahan. Haluun viellä matkustaa sinne uudelleen. Olisin voinut kyllä olla pidenpäänkin mutta alkoi olemaan ikävä kotiin. Tuli opittua tekemän uudella tavalla marsipaani norsu,pupu,koira ja ruusu. Tämä reissun aikana oli rankaa se seisomien keittiössä ja pidemmät työ ajat ja tavallaan lomalla rentoudutaan mut me tehtiin vaikka mitä tutustuttiin kouluihin ja kiereltiin nähtävyyksiä.

Jasmin kirjoittaa: Jännitys tuli koneseen noustessa. Olisin kyllä luullu, että nousu olisi ollut paljon pahempi mitä se olikaan, ja laskeutuminen ei tuntunut missään, paitsi korvat meni pikkasen lukkoon. Takaisin tullessa ei jännittänyt enään mikään. Päin vastoin nyt vois vaan istua koneessa ja matkustella ei muutakun seuraavaa matkaa suunnittelemaan :)

Koulussa oli kiva nähdä miten siellä oppilaat työnskenteli. Kaikki tuotteet mitä oppilaat tekivät meni koulun ruokailuun. Konditoriassa tehdyt tuotteet es. leivokset, tuulihatut ja piirakat jne. tarjottiin oppilaille jälkiruuaksi ruokalassa ja leipomossa tehnyt tuotteet es. croissantit, patongit ja leivät tarjottiin oppilaille myös.

Se mikä pisti silmään konditoriassa, miten epä hygienisesti oppilaat tekivät tuotteet. Opettajalla ei ollut lakkia päässä kun oli työsalissa ja oppilaat ei huolehtinut käsihygienista ollenkaan. Siivous välineet es. tiskirätti tiskiharja jne. olivat tosi likaiset millä oppilaat pyyhkivät pöydät ja tiskasivat.

Jokaisella oppilaalla oli oma työkalusalkku, missä ne piti työvälineet, joka piti pitää pöydän alla ja jokaisella oli matala pinnavaunu, missä pidettiin valmiit tuotteet esim. Ja yhdessä pöydässä työskenteli kaksi opiskeliaa ja jokaisen työpöydän päässä oli roskis ja pöydän päässä oli kone missä tehtiin ja vatkattiin taikinat ja greemit jne. Oppilaat kutsuivat opettajaa monsieur tai madam.

Koulussa syötiin kolme kertaa päivässä aamupala, lounas ja iltapala. Lounaalla ja iltapalalla oli aina tarjolla kaksi ruoka vaihtoehtoa ja tottakai aina jälkiruokaa mikä oli tosi hyvää..

Kaduilla käveltäessä ja kirreltäessä oli kiva nähdä miten talot olivat vanhan näkösiä, ja jotkut vähän lintalla. :) Pariisi oli hieno kaupunki iltaisin. Päivälle ei niinkään hieno. Rouen oli mielestäni hienompi ja viihtysämpi kaupunki.

Reissu oli tosi kiva ja mahtava kokemus. Matkan pituus oli ihan sopiva. :) Nähtävyydet oli tosi hienoja mutta, kiinostavin nähtävyys oli kuitenkin Eiffel-torni. :)

Laura kirjoittaa: Ranskan matka oli todella onnistunut vaikka aluksi vähän epäilin, että mitä matkasta tulee, kun kumminkin reissaa
kaksi viikkoa. Viikkokin olisi riittänyt. Mutta hauskaa oli ja menisin kyllä uudestaan jos tulisi mahdollisuus. Lentokoneella lento
ei jännittänyt, koska olin lentänyt aikaisemminkin. Purkkaa vaan suuhun, ettei korvat mennyt lukkoon. Ensiksi majoituimme Val de
Reuilhin sisäoppilaitokseen, jossa oli ihan kivat huoneet. Huoneissa oli yksi kerrossänky ja myös tavallinen sänky. Huoneeseen kuului myös suihku ja wc. Tyyny oli hauska "pötkylä". Pääsimme koulun oppilaiden kanssa työskentelemään leipomossa
ja konditoriassa. Opin paljon uutta, esim. marsipaanirusujen tekemisen uudella tavalla ja marsipaanieläinten muotoilua. Onneksi suurin osa osasi englantia, koska oma ranskantaitoni ei ole kovin hyvä. Ranskalaiset olivat kyllä mielissään, jos tevehti ja sanoi näkemiin ranskaksi. Tässä maassa on tapana antaa tutulle ihmiselle poskisuudelmat, kun he
tapaavat. Itsekin pääsin kokeilemaan sitä, heh. Pääsimme myös shoppailemaan Vernosiin ja mukaan tarttui pari ranskankielistä kirjaa ja kaulakoru. Vierailimme myös leipomoissa ja pääsimme jopa takahuoneeseen katsomaan, kun tuotteita valmistetaan.Ranskassa useimmat leipomot ovat sijoittuneet rakennuksen kulmaan, sillä niin he saavat lisää ikkunatilaa ja näkyvyyttä. Sitten lähdimme Rouaniin ja majoituimme hostelliin, jossa oli aivan luksus huoneet verrattuna koulun huoneisiin. Pääsimme jopa vaihtamaan Mirellan kanssa parempaan huoneeseen. Shoppailtua tuli paljon ja vierailimme kahdessa eri kauppa-
keskuksessa. Hannun huoneessa oli viinin,siiderin ja shampanjan maistajaiset. Ja juusto maistajaiset, nam nam. Ei tämä matka kyllä pelkkä huvimatka ollut. Saatiin raataa koululla pitkiä päiviä ja tutustumiskäynnitkin ottivat veronsa. Välillä olin ihan kauhean
väsynyt päivän päätteeksi. Ranskalaiset ihmiset ovat mielestäni mukavia ja kohteliaita Kaikki tervehti iloisesti kun esim. meni
johonkin kauppaan sisään. Pariisissa olimme vain päivän ja hotellissa ei ollut kehumista. Ensinnäkään ei ollut hissiä vaan pienet
kierreportaat ja laukkua oli "kiva" raahata ylös. Lisäksi huoneet olivat pienet. Tuntuu ettei liukuportaita tai hissiä tunneta
ranskassa, kun kädet rakkuloilla kannoin painavaa laukkua rappusia ylös ja alas. Lisäksi oli hankala mennä ns. metron portista
sisään joka oli todella ahdas ja vielä matkatavaroiden kanssa änkeä siitä ohi. Tämä oli semmoinen portti missä piti laittaa
lippu koneeseen ja sitten änkeä läpi siitä. huh huh sanon minä. Sitten kivoihin asioihin: Kävimme katsomassa Pariisin nähtävyyksiä. Notredamen kirkko, Eiffel-torni ja Riemukaari. Nousimme aivan Eiffel-tornin huipulle ja onneksi täällä oli hissi. En olisi jaksanut kävellä niin korkealle. Täytyy sanoa, että aluksi vähän huippasi. Kävimme myös jokiajelulla illalla, kun kaikki joen varrella
olevat rakennukset olivat valaistuja. Eiffel-torni oli aivan mahtavan näköinen valaistuna. Tuntui kuin Pariisi olisi herännyt
henkiin.

Marika kirjoittaa:

Kokoonnuttiin Helsinki - Vantaan lentokentällä, terminaali 1. Lento lähti klo: 14.00. En jännittänyt yhtään, vaikka lentomatka oli ensimmäinen. Ja hyvinhän se lento menikin, paitsi että korvat meni lentokoneen noustessa ja laskeutuessa lukkoon. Koulussa hygienia ei ollut parhaasta päästä. Koulussa oli kivaa, mutta kamalan pitkiä päiviä ja pelkkää seisomista. Ruoka oli hyvää ja aina oli jälkkäriä, nam.. masu tykkää! Ja yllätin itseni maistamalla simpukkaa. Oli mukavaa kierrellä Ranskassa, nähdä eri paikkoja ja nähtävyyksiä. Nähtävyyksiä missä kävimme oli Riemukaari, Notre Dam ja Eiffel-torni. Eiffel-tornissa, kun hissillä mentiin ylös korvat menivät lukkoon. Ja kävimmehän museossa katsomassa Roueniin liittyviä maalauksia. Ja pariisi "heräsi" kyllä vasta pimeällä. Koulussa pojat "rakastu" ja pyyteli numeroa, facebookkia ja messengeriä. Matka oli sopivan pituinen, vaikka olisi voinut jäädä vielä Ranskaan.

Jenna kirjoittaa: Ranskan matka oli mukava kokemus, kun oltiin leipomokoulussa katsomassa miten siellä opiskellaan. Koulussa opin miten tehdään erilaisia leipiä ja pullia. Pariisin nähtävyyksiä oli Eiffel-torni josta maisemat olivat mahtavia mutta torni oli hienompi valaistuna. Jokiajelu oli hieno kokemus ja majoitus paikat olivat hyvä laatuisia.

Mirella kirjoittaa: Ranskan matka oli hieno kokemus, koska siellä opin uusia asioita joita ei pakosti tehdä Suomessa. Pariisissa nähtävyydet olivat hienoja, varsinkin Eiffel-tornin huipulla.Minulle oli hirveetä kun piti puhua englantia jota en osaa kunnolla, mutta pärjäsin jotenkin. Joki-ajelu pelotti vähän koska pelkään vettä.

Hanni kirjoittaa:

Minua jännitti aivan valtavasti matkaan lähtö. Koneessa panikoin ja puristin Marikan käden varmaan tuusan nuuskaksi xD!  Mutta kun lentokone lähti liikkeelle olin vähän "pettynyt", sillä odotin että se olisi ollut paljon jännittävämpää. Suomeen tulo lentoa rakastin suuresti :D

Kokemus oli mitä mahtavin ja jälkeen päin vasta ymmärsin miten upean kokemuksen koulu on meille tarjonnut! En voi muuta kuin kiittää koulua tästä upeasta matkasta! Kiitos siis kaikille!

Matkalla asuimme ensin Val de Reulissa erään koulun asuntolassa ja kävimme koulussa oppimassa ranskalaista opetustapaa ja saimme tehdä leipomo tuotteita toisten oppilaitten kanssa, se oli kivaa, mutta kielimuuri oli esteenä koska suurin osa ei osaa puhua englantia.

Siirryimme seuraavaan kohteeseen Roueniin, siellä oli kivaa! Saime shoppailla ja kulkea pitkin katuja. Hotellissamme oli mukavat huoneet ja itse viihdyin siellä tosi hyvin.

Viimeinen päivä vietettiin Pariisissa katuja pitkin kulkien ja nähtävyyksiä katsellen. Oli erittäin upea kokemus päästä käymään Eiffel- tornissa, nähdä Riemukaari, ja ehkä paras kokemus oli päästä jokilaiva ajelulle, saatiin nähdä Pariisin nähtävyydet illalla, se oli hienoa!